Loading

wait a moment

Jaki rozmiar silnika – 2207 vs 2306 ?

Jaki silnik wybrać? Porównanie rozmiarów 2207 oraz 2306

Obecnie najpopularniejszym rozmiarem stojana wybieranym przez pilotów dronów wyścigowych jest 2306 lub 2207. Co jednak oznaczają te liczby oraz jakie mają przełożenie na charakterystykę lotu, postaram się wyjaśnić w tym artykule.

Jak odczytać rozmiar silnika FPV?

Rozmiar stojana silnika bezszczotkowego zazwyczaj opisują cztery cyfry- AABB.
• AA – szerokość stojana (lub średnica stojana)
• BB – wysokość stojana
Oba parametry podane są w milimetrach.

W tym przypadku stojan silnika 2306 będzie szerszy, lecz niższy, a 2207 będzie wyższy, lecz węższy.

Teoretyczne różnice pomiędzy 2207 i 2306

• 2207 za sprawą wyższego stojana o większej powierzchni wyposażony jest w większe magnesy. Mniejsza średnica gwarantuje mniejszą bezwładność obrotową zapewniając szybsze zmiany RPM (obrotów na minutę).
• 2306 posiada szerszy stojan, co bardziej wpływa na jego objętość i rozmiar cewki niż na rozmiar magnesów, co sprawia, że silnik ma większy moment obrotowy oraz jest bardziej wydajny.

Objętość stojana

Porównywane silniki mają różne rozmiary stojanów, stąd różnica w ich objętości.
• 2306: (23/2)2 x 3,14 x 6 = 2491.59
• 2207: (22/2)2x 3.14 x 7 = 2659.58

Z wyników można odczytać, że stojan silnika 2207 ma większą objętość niż 2306 o 6,3%, co przekłada się na minimalne różnice w masie.
• T-Motor F60 PRO III – 35,3 gram
• T-Motor F40 PRO III – 33 gram

Niestety nie można jednoznacznie ocenić który rozmiar jest lepszy, ponieważ w sporej mierze zależy to od cech konstrukcyjnych konkretnego modelu oraz użytych materiałów. Nawet najmniejsze różnice w konstrukcji, jak szczelina między stojanem, a wirnikiem, mają olbrzymi wpływ na sposób działania silnika.

Z doświadczenia i praktyce – odczucia w locie

Dla początkujących pilotów FPV dobrym wyborem będzie zarówno rozmiar 2207, jak i 2306, ponieważ różnice między nimi są naprawdę subtelne. Lepiej skupić się na innych, ważniejszych czynnikach, jak „kv” silnika, cechy konstrukcyjne
czy użyte materiały itd. Warto wybrać sprawdzone, niezawodne i przede wszystkim wytrzymałe silniki, które mają zapasowe dzwonki jak te z porównania – F60 PRO III oraz F40 PRO III firmy T-MotorDla zaawansowanych różnice mogą być bardziej zauważalne, stąd wybór powinien zostać dokonany z uwzględnieniem używanego setup’u oraz stylu latania.

Na podstawie własnych doświadczeń mogę stwierdzić, że:
• 2306 ma większą moc i szybszy czas reakcji na niskich i średnich obrotach, ale brakuje mu mocy na wyższych.
• 2207 ma bardziej liniową moc w stosunku do krzywej przepustnicy, natomiast szczególnie dobrze sprawdza się przy wyższych jej wartościach.

Dla kogo 2207, a dla kogo 2306?

Dla osób latających często w ciasnych lokacjach lub po technicznych torach i operujących między 30-70% gazu, zdecydowanie lepszym wyborem będzie silnik 2306. Zapewni on lepszą kontrolę w ciasnych zakrętach i manewrach na niskim gazie. Doskonale nada się do spokojniejszego i płynniejszego freestyle’u oraz wolniejszych przelotów. 2207 najlepiej sprawdzi się na większych przestrzeniach oraz na szybszych torach, ze względu na dodatkową moc na najwyższych obrotach. Szczególnie dobrze poradzi sobie przy agresywnym stylu latania oraz wyścigach. Niezależnie od wybranego silnika należy pamiętać, że wybór wpłynie również na dobór śmigieł. 2306 lepiej poradzi sobie z agresywniejszymi śmigłami, iż 2207, który  może potrzebować więcej prądu oraz może być mniej wydajny. Nie należy także zapominać o wadze używanego setup’u. Obserwując wybory najlepszych pilotów możemy zauważyć, że do konstrukcji powyżej 350 g o wiele częściej  żywane są silniki 2306, natomiast do dronów zawodniczych o niższej wadze, chętniej wybierane są silniki 2207. Powyższy artykuł jest tylko i wyłącznie moją opinią opartą na osobistych doświadczeniach z silnikami oraz na opiniach innych pilotów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *