Budowa Drona FPV 5″ Avifly Volant
Poniższa fotorelacja przedstawia jeden ze sposobów na poprawne złożenie drona wyścigowego. Stąd też nie należy traktować poniższych kroków jako jedyną słuszną ścieżkę a naszą propozycję.
Użyte części:
-
Rama: Realacc Martian IV
-
Kontroler lotu FC: Diatone Mamba F4
-
Regulatory ESC: HGLRC 4IN1 DinoShot 35A BLHeli_S
-
Silniki: DYS Wu 2206 2400kV
-
Kamerka FPV: Caddx Turbo Micro F2
-
Nadajnik FPV: Boscam TS5823
-
Antena FPV: Foxeer Lollipop RP-SMA
-
Aparatura RC: FlySky FS-i6X
-
Odbiornik RC: FlySky FS-X8B
-
Akumulator LiPo: Tattu FunFly 1550mAh 100C
Niezbędne narzędzia:
-
Klucze imbusowe: 1,5mm; 2mm; 2,5mm
-
Klucz płaski: 8mm
-
Lutownica (najlepiej kolbowa)
-
Dobrej jakości cyna
-
Taśma izolacyjna
-
Taśma dwustronna
-
Nożyczki
-
Trytytki
-
Termokurcze (opcjonalnie)
Dobre nawyki
1. Docinając przewody ZAWSZE zostawiaj je dłuższe niż potrzeba. Pamiętaj, że skrócić jest o wiele prościej niż przedłużyć.
2. Podczas lutowania utrzymuj grot w czystości. Stara cyna na grocie = zły lut
3. Pamiętaj że dobry lut jest świecący i przypomina kształtem bańkę. Jeżeli wygląda inaczej oznacza to, że użyto za mało cyny lub lutowano zbyt długo, co doprowadziło do odparowania topnika. Złe luty ZAWSZE należy poprawiać, ponieważ wykazują o wiele gorsze właściwości i są znacznie bardziej podatne na uszkodzenia.
4. Przed rozpoczęciem lutowania przewodów do płytki PCB ZAWSZE pokrywaj cyną zarówno przewody, jak i pady na płytce PCB.
5. Przykręcając silniki do ramy pamiętaj aby sprawdzić czy śrubki nie dotykają uzwojenia silnika. Zbyt długie śruby mogą spowodować nieprawidłową pracę silników lub ich całkowite uszkodzenie.
6. NIGDY nie zostawiaj luźnych przewodów. Pamiętaj aby zawsze były odpowiednio zabezpieczone np. trytytką/taśmą izolacyjną/wydrukiem 3D.
7. Licz się z crash’ami. Nawet profesjonaliści często uderzają swoimi maszynami o bramki, ziemię lub różne inne obiekty. Miej to na uwadze mocując kolejne komponenty w ramie i staraj się je zabezpieczyć najlepiej jak tylko jest to możliwe.
Budowa
Krok 1.
Złożenie ramy zgodnie z instrukcją obsługi.
Na śrubki polecam nałożyć Loctite aby zapobiec samoczynnemu odkręcaniu się podczas lotu (szczególnie na te trzymające ramiona). Nie należy przykręcać górnej płyty.
Krok 2.
Przykręcenie silników do ramion za pomocą śrubek z zestawu.
Polecam wykorzystać wszystkie aby zminimalizować ryzyko urwania silnika przy crash’u.
Krok 3.
Przylutowanie przewodów do złącza XT-60 i zabezpieczenie połączeń dołączoną plastikową osłonką.
Krok 4.
Ocynowanie wszystkich padów znajdujących się na regulatorach ESC.
Krok 5.
Dolutowanie przewodów zasilających z końcówką XT-60 do regulatorów ESC.
Krok 6.
Zamontowanie regulatorów ESC w ramie.
W tym celu na śruby do montażu stack’a należy nakręcić plastikowe nakrętki M3 dołączone do zestawu, a następnie osadzić na nich regulatory ESC.
Krok 7.
Docięcie przewodów silnikowych na odpowiednią długość.
Aby ułatwić sobie to zadanie polecam najpierw przymocować je płasko do ramion za pomocą taśmy izolacyjnej. W ten sposób zabezpieczymy je również przed urwaniem.
Krok 8.
Dolutowanie przewodów silnikowych do regulatorów ESC zgodnie z diagramem przedstawionym poniżej.
Można teraz przykręcić plastikowe dystanse M3x6 aby unieruchomić regulatory ESC
Krok 9.
Zamiana kolejności przewodów we wtyczce łączącej regulatory ESC z kontrolerem lotu FC.
Wymaga to sporej precyzji i ostrożności. Aby tego dokonać należy podważyć zapadkę we wtyczce ostrym przedmiotem (jak np. nóż modelarski lub pęseta), a następnie ostrożnie wysunąć przewód. Zamiany należy dokonać TYLKO Z JEDNEJ STRONY zamieniając miejscami szary i czerwony kabel
Krok 10.
Przygotowanie kontrolera lotu FC
a) Zainstalowanie gumek w otworach montażowych
b) Osadzenie kontrolera na stack’u i podpięcie przewodów sygnałowych z regulatorów ESC (aby wpiąć przewody do regulatorów ESC należy na chwilę zdemontować środkowy słupek)
c) Ponowne przykręcenie środkowego słupka i zabezpieczenie kontrolera lotu FC plastikowymi nakrętkami M3 z zestawu.
d)Przylutowanie kabli sygnałowych od nadajnika FPV, kamerki FPV oraz odbiornika RC zgodnie z diagramem przedstawionym poniżej.
Krok 11.
Montaż kamerki FPV
Jako że kamerka jest w rozmiarze Micro, a mocowanie w ramie jest pod rozmiar Standard należy zastosować adapter dołączony do zestawu. Warto tutaj wykorzystać wszystkie dostępne śrubki aby maksymalnie zabezpieczyć kamerkę przed uszkodzeniami. Na start najlepiej ustawić ją płasko lub lekko podniesioną do góry.
Krok 12.
Osadzenie kamerki FPV wraz z mocowaniem w ramie.
Krok 13.
Przygotowanie odbiornika RC- zabezpieczenie termokurczem lub taśmą.
Osobiście polecam przezroczysty termokurcz ze względu na to, że jest bardziej estetyczny oraz wyraźnie przez niego widać diodę stanu.
Krok 14.
Montaż odbiornika RC na ramie.
Proces ten polecam zacząć od przemyślenia sposobu montażu anten. Najlepiej jeżeli kąt między nimi wyniesie około 90 stopni, a element aktywny będzie oddalony od karbonu.
Ja zdecydowałem się na montaż anten na trytytkach zaciśniętych wokół słupków. Jest to prosty, szybki i efektywny sposób, jednak anteny znacząco wystają poza obrys ramy, co może prowadzić do łatwiejszego ich uszkodzenia.
Sam odbiornik przykleiłem do ramy za pomocą taśmy dwustronnej.
Krok 15.
Przygotowanie nadajnika FPV.
a) przykręcenie anteny FPV
b) zabezpieczenie złącza przed bezpośrednim kontaktem z karbonem (węglem) np. za pomocą termokurcza lub taśmy izolacyjnej
c)wycięcie „okienka” nad przełącznikami w celu umożliwienia późniejszej zmiany kanałów
Domyślnie nadajnik FPV nadaje na częstotliwości 5880MHz ( Band: F, Kanał: 8). Aby odebrać sygnał FPV na goglach/monitorze FPV należy wybrać tą samą częstotliwość. Ilość odbiorników odbierających sygnał z jednego nadajnika nie jest ograniczona.
Krok 16.
Montaż nadajnika FPV w ramie.
Jako że miejsca nie zostało zbyt wiele nadajnik FPV najlepiej zamontować pod górną płytą za pomocą taśmy dwustronnej oraz dwóch trytytek.
Krok 17.
Podpięcie wszystkich elementów do kontrolera lotu FC i ostateczne skręcenie ramy.
Krok 18.
Zabezpieczenie przewodów zasilających za pomocą trytytki.
Krok 19.
Podpięcie kontrolera lotu FC do komputera i podstawowa konfiguracja Betaflight
Jak skonfigurować Betaflight? Poradnik jak ustawić FC F4 i F7
Poniżej zalecane zmiany dla tego modelu
Krok 20.
Zbindowanie odbiornika z aparaturą.
W tym celu należy włączyć aparaturę trzymając jednocześnie przycisk „Bind”.
Następnie należy włączyć drona, również trzymając jednocześnie przycisk na odbiorniku RC
Po zakończeniu procesu bindowania czerwona dioda na odbiorniku powinna świecić stałym światłem.
Krok 21.
Ustawienie aparatury RC i zakładki „Modes” w Betaflight
Jak przypisać kanały pod przełączniki w FlySky Nirvana NV14 i FS-i6X oraz funkcje w Betaflight
Krok 22.
Przykręcenie śmigieł.
Należy tutaj pamiętać o poprawnym ich zamontowaniu, zgodnie z diagramem przedstawionym poniżej.
Kierunek obrotu śmigła oznaczony jest strzałkami na płatach. Dodatkowo śmigło kręcące się w prawą stronę obok nazwy ma dodaną literę „R”
Krok 23.
Naładowanie akumulatora LiPo za pomocą ładowarki mikroprocesorowej.
Proces ten należy zacząć od poprawnego podpięcia akumulatora do ładowarki.
Następnie należy wybrać program LiPo BATT, a następnie LiPo BALANCE. Woltaż i Ampery należy ustawić zgodnie ze specyfikacją akumulatora (w tym przypadku 14.8V oraz 1.3A)
Ładowanie należy rozpocząć przytrzymując dłużej przycisk Enter.
Ładowarka automatycznie sprawdzi czy ładowanie jest bezpieczne i poprosi o potwierdzenie rozpoczęcia procesu. W tym celu wystarczy kliknąć przycisk Enter zgodnie z poleceniem na ekranie. Po zakończeniu ładowarka odegra „muzyczkę”. Dopiero teraz można bezpiecznie odpiąć akumulator.
Krok 24.
KONIEC. Teraz możesz zebrać całe wyposażenie i pójść przetestować swoją nową maszynę!
10 odpowiedzi do “Budowa drona wyścigowego 5″ Avifly Volant”
Świetny artykuł. Dużo przydatnej wiedzy.
Dodam swoją praktykę która stosuję już od dłuższego czasu. Mianowicie przed zamontowaniem silników naklejam trzy warstwy taśmy izolacyjnej, tej klasycznej czarnej na ramiona tak aby silnik był odseparowany od ramienia tą właśnie taśmą. Zmniejsza to drgania przenoszone na ramę przez silniki. Zapożyczone od „JohnnyFPV” za co bardzo dziękuje ponieważ znacznie poprawia to „czystość” lotu.
Pozdrawiam
Bardzo interesujące, dobrze się czyta.
Fajny quad, super sklep, jeszcze lepszy sprzedawca ? zawsze pomocni, klijęt nie zostaje sam z problemem. Zawsze w miłej atmosferze i błyskawiczne. Gorąco polecam
Fajny quad, super sklep, jeszcze lepszy sprzedawca ? Zawsze bez problemów i zawsze super szybko. Na każdy problem potrafią znaleźć rozwiązanie, klijęt nie zostaje sam z problemem. Miła i przyjazna atmosfera, gorąco polecam.
Super poradnik, super strona, super sklep, fachowa i sympatyczna ekipa! Czego chcieć więcej? 😉
Artykuły na stronie bardzo przydatne, a taki fajny sposób przemapowania silników znalazłem tylko tutaj. Miło, że ktoś tak kompleksowo podchodzi do tematu.
Ostatnie dni składałem drona i właśnie przed chwilą odbyłem pierwszy lot. Chciałem coś szybkiego i jestem zaskoczony ponad miarę, trawę można kosić. 😉
A co do budowy, to lutowanie masy do przelotów na kontrolerze AIO to wyjątkowo dziwne i niespotykane uczucie – 480 stopni i powolutku coś tam łapie. 😉
Pozdrawiam
Dokładnie tak. Wystarczy podmienić odbiornik. Model ARF jest bez niego i montuje się własny. Np. https://avifly.pl/pl/odbiorniki/frsky-r-xsr-2-4ghz-16ch-accst-15g – uznany za najlepszy do FPV od FrSkya.
Dziękujemy. Oczywiście, postaramy się w takim razie w najbliższym czasie napisać taki artykuł 🙂
Świetny tutorial! A możecie napisać coś więcej o modułach zewnętrzny np. R9M lub Crossfire – co to, po co, z czym to się je – dla początkujących?
A Czy mając aparature Taranis QX7 muszę coś zmienić z części w tym modelu? Wydaje mi się że musiałbym zastosować inny odbiornik RC, jeśli tak to przykładowo na jaki?
Link RC firmy FrSky przez wiele uchodzi za lepszy i pewniejszy, jednak jednoznacznie nie można przyznać mu wyższości.
Zależy również czy porównamy model Nirvany NV-14 do Taranisa czy FS-i6X. O ile Nirvana i Taranis będą miały zbliżone zasięgi (chociaż więcej rekordów padało dla NV-14 przy 2,4GHz) o tyle FS-i6X będzie miał w niektórych przypadkach mniejszy zasięg. Nie zmienia to faktu, że z powodzeniem można stosować FS-i6X do lotów FPV a najlepiej, ale i najdrożej jest zaopatrzyć się w dodatkowy moduł zewnętrzny np. R9M lub Crossfire. Reasumując, różnica naszym zdaniem nie jest duża między FlySky a FrSky a między wyższymi modelami tych producentów żadna.